Klienti cestoviek musia prijať odklad dovolenky, peniaze vrátia len vybranýmNa prečítanie: 10 min.

Celkom: 7,177 , Dnes: 1 zobrazení

Veľká väčšina klientov, ktorí sa koncom minulého a začiatkom tohto roka ponáhľali s kúpou dovolenky do zahraničia cez cestovné kancelárie, zrejme bude musieť prijať jej odklad na neskorší termín, ak sa v plánovanom termíne nebude dať vycestovať.

Nárok na rýchlu výplatu peňazí za zájazd, ktorý sa pre pandémiu nemohol konať, bude mať päť skupín obyvateľov. Na rozdiel o väčšiny klientov cestoviek, ktorí budú musieť akceptovať odklad nezrealizovanej dovolenky na iný termín, prípadne aj miesto alebo si budú musieť počkať na výplatu uhradených peňazí za zájazd do septembra 2021, vybrané skupiny ľudí odklad dovolenky nebudú musieť prijať.

Výnimku budú mať tehotné ženy, seniori vo veku nad 65 rokov a osamelí rodičia, ktorí čerpajú pandemické ošetrovné, ale aj SZČO či jednoosobové eseročky, ktoré utrpeli pre koronakrízu škody a museli štát požiadať o príspevok. Poslednou skupinou sú ľudia, ktorí sa počas pandémie dostali do evidencie úradu práce.

Schválili to poslanci v novele zákona o zájazdoch, ktorú prerokovali v skrátenom legislatívnom konaní. Podporilo ju 105 zo 119 prítomných poslancov. Za novelu hlasovali okrem poslancov koalície aj šiesti poslanci Smeru a všetci prítomní poslanci klubu ĽSNS. Proti bol jediný poslanec – Martin Nemky zo Smeru, 12 poslanci sa hlasovania zdržali, 1 nehlasoval.

Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) zdôvodnil skrátené legislatívne konanie možnými škodami, ktoré by mohli utrpieť cestovky, ak by museli všetkým klientom vrátiť peniaze naraz, ale aj klienti, ktorí by museli uhrádzať aj doplatky za dovolenky, na ktoré tento rok nechcú vycestovať.

Novela sa týka zájazdov s termínom odchodu od 12. marca do konca augusta 2020.

TIEŽ POZRIEŤ:  First Minute alebo nekopte do nevinných...

Čo a dokedy musí cestovka klientom ponúknuť

Podľa schválenej novely má cestovná kancelária právo ponúknuť klientom v prípade, že sa zájazd nemôže konať, zmenu zmluvy o zájazde. Ak ju prijmú a zaplatili len zálohu, mali by doplatiť aj zvyšok ceny zájazdu.

Ak navrhnutú zmenu neprijmú, má cestovka podľa novely právo poslať im oznámenie o náhradnom zájazde. Ak sa nedohodnú, klienti zmenu zmluvy neakceptujú a nevyberú si iný zájazd, o peniaze, ktoré zaplatili, neprídu. Cestovka im ich však má právo vyplatiť až po 31. auguste 2021, a to do 14 dní, teda do polovice septembra budúceho roka.

Zákonodarca tvrdí, že termín 31. august 2021 nie je zároveň posledným možným termínom konania odloženého zájazdu, na ktorý klient pristúpi. Ten sa môže realizovať aj po uplynutí tohto termínu, napríklad v októbri 2021. „Ide o stanovenie lehoty, dokedy sa zmluvné strany musia dohodnúť na náhradnom riešení,“ vysvetľuje rezort hospodárstva.

Novela pamätá aj na situáciu, ak bude cena pôvodného a náhradného zájazdu odlišná. Ak si cestujúci vyberie drahší zájazd, rozdiel v cene doplatí; ak lacnejší, cestovná kancelária mu zvyšok sumy vráti.

Aj keď predkladateľ novely priznáva, že novela ukracuje spotrebiteľov o ich práva, tvrdí, že je férová aj preto, že dá klientom možnosť nejsť na dovolenku, na ktorú sa obávajú cestovať, aj keď vycestovať sa už bude dať. Ak klient nesúhlasí s poskytnutím zájazdu, je povinný o tom písomne informovať cestovnú kanceláriu najneskôr 30 dní pred začiatkom zájazdu. Cestovná kancelária je v takom prípade povinná do 14 dní zaslať oznámenie o náhradnom zájazde.

Seniori áno, ale v akom veku?

Seniori sa môžu javiť ako víťazi schvaľovania novely zákona, o ktorej aj predkladateľ Sulík povedal, že nie je dobrá, no je najlepšia možná z tých, ktoré boli na stole. Aj keď sa Slovensko pri tvorbe novely inšpirovalo Českom, pôvodne na rozdiel od neho nepočítalo s tým, že dôchodcov do výnimiek z odkladu dovolenky zaradí.

Keď štátny tajomník rezortu hospodárstva Ján Oravec prezentoval novelu prvý raz, o senioroch v nej zmienka nebola. Pre Denník N to zdôvodnil tým, že naše ministerstvo vyberalo skupiny na možné rýchle odškodnenie inak ako české, so snahou identifikovať tie skupiny ľudí, ktorým sa počas pandémie najviac zmenila situácia k horšiemu.

V návrhu novely, ktorú ministerstvo predložilo v pondelok na vládu, sa však seniori medzi vymedzenými skupinami, ktoré dostanú na výber, objavili. V ten deň však vláda novelu neprerokovala, odložila ju na stredu.

V novom, upravenom návrhu novely už seniori znovu neboli. Ministerstvo rátalo s tým, že namiesto šiestich vyhradených skupín s výnimkou budú len štyri. Z návrhu novely vypadla aj jedna skupina ľudí postihnutých pandémiou – zamestnanci, ktorí pre prekážku v práci na strane zamestnávateľa v súvislosti s pandémiou nemohli vykonávať prácu.

TIEŽ POZRIEŤ:  AKTUÁLNE: Opatrenia dovolenkových destinácií

Počas stredajšieho rokovania vlády sa do novely seniori opäť dostali. Do parlamentu tak už išiel návrh v podobe, že výnimka z odkladu dovolenky platí aj pre seniorov vo veku nad 70 rokov.

Túto vekovú kategóriu viacerí poslanci navrhli znížiť a minister Sulík povedal, že s tým nemá problém, ale skomplikuje to situáciu cestoviek, pretože to zvýši okruh potenciálnych žiadateľov o možnú rýchlu výplatu. Sulík vyčíslil, že vo vekovej kategórii 65 až 70 rokov, ktorej sa pôvodne výnimka nemala týkať, je 250 000 ľudí a dá sa predpokladať, že možno každý desiaty môže byť klient so zakúpeným zájazdom.

Napokon zníženie veku zapracovali poslanci do spoločnej správy výborov. Predseda hospodárskeho výboru Peter Kremský (OĽaNO) zdôvodnil, že na 65 rokov posunuli hranicu preto, že takúto hranicu určil aj krízový štáb ako tú, nad ktorou sú už ľudia pandémiou viac ohrození.

Vyčíslil, že zníženie tejto vekovej kategórie seniorov by si od cestoviek vyžiadalo asi 8 miliónov eur navyše, ak by všetci klienti vo veku 65 – 70 rokov požiadali o vrátenie peňazí namiesto odkladu. Podľa Kremského sa však cestovky môžu vyhnúť okamžitej výplate aj tak, že seniorom nad 65 rokov ponúknu iný pre nich atraktívny zájazd, napríklad do slovenských kúpeľov.

Skupiny, ktoré môžu odklad odmietnuť:

  • človek, ktorý bol počas mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 v SR zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie, čo sa preukazuje písomným oznámením jeho zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie,
  • samostatne zárobkovo činná osoba alebo jednoosobová spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorej bol priznaný finančný príspevok v rámci projektu na podporu udržania zamestnanosti v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov, čo sa preukazuje potvrdením o priznaní uvedeného príspevku,
  • osamelý rodič, ktorému bol priznaný nárok na pandemické ošetrovné, čo sa preukazuje potvrdením o priznaní nároku na uvedené ošetrovné a čestným vyhlásením o skutočnosti, že je osamelým rodičom,
  • osoba tehotná ku dňu doručenia oznámenia o náhradnom zájazde, čo sa preukazuje lekárskym potvrdením.
  • osoba vo veku 65 a viac rokov, čo sa preukazuje dátumom narodenia na občianskom preukaze alebo inom obdobnom doklade totožnosti.
TIEŽ POZRIEŤ:  First Minute alebo nekopte do nevinných...

Keďže v pôvodnej novele nebolo jasné, ako je to v prípade, že medzi klientmi, ktorí si objednali zájazd, sú aj ľudia, čo patria do kategórie výnimiek, aj takí, ktorí medzi ne nepatria, predkladateľ zákona doplnil ustanovenie, ktoré to ošetrí. Podľa neho môže požiadať o vrátenie peňazí namiesto odkladu dovolenky objednávateľ zájazdu, ktorý má na svojom zozname aspoň jedného účastníka, ktorý patrí do kategórie výnimiek.

Predkladateľ však hovorí o možnosti čiastočného odmietnutia. „Cestujúci, ktorý uzatvoril zmluvu o zájazde, je oprávnený náhradný zájazd písomne odmietnuť do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o náhradnom zájazde len čiastočne, ak sa aspoň na jedného cestujúceho uvedeného v zmluve o zájazde vzťahuje niektorá zo situácií podľa odseku 4,“ píše sa v novele.

V praxi to znamená, že ak sa výnimka vzťahuje len na jedného účastníka zo štvorice klientov, nárok na rýchle vrátenie peňazí je len za neho. Zvyšní účastníci by mali prijať odloženú dovolenku navrhnutú cestovkou alebo by si mali počkať na vyplatenie peňazí až do septembra 2021.

Musíme vysvetľovať Bruselu

Spotrebiteľské Centrum upozorňuje, že novela jednostranne zvýhodňuje cestovky, porušuje práva spotrebiteľov a je v rozpore so smernicou EÚ. Slovensku za nerešpektovanie práv spotrebiteľom hrozia žaloby.

TIEŽ POZRIEŤ:  AKTUÁLNE: Opatrenia dovolenkových destinácií

Doposiaľ platný zákon o zájazdoch podľa centra poskytoval všetky možnosti na vyriešenie aktuálnej situácie a dokonca ráta aj s nepredvídateľnými situáciami, kedy nemôže dôjsť k zájazdu. Mnohé cestovné kancelárie vzniknutú situáciu vyriešili v súlade s platným zákonom a po dohode so svojimi klientmi.

Novelu zákona o zájazdoch vláda aj parlament v jeden deň schválili s tým, že jej znenie Slovensko bude musieť vysvetľovať Európskej komisii. Minister Sulík priznal, že už dostal list od Európskej komisie, aby vysvetlil navrhovanú novelu zákona o zájazdoch.

Pripomenul, že veci, ktoré Komisii trvajú dlho, šli teraz neuveriteľne rýchlo. „List sme dostali skôr, ako sme stihli dať novelu na papier,“ povedal počas rozpravy v parlamente.

Obdobný list dostali okrem Slovenska a Česka, kde podobný zákon prijali pred niekoľkými týždňami, aj ďalšie krajiny EÚ, ktoré prijali alebo sa chystajú prijať porovnateľnú legislatívu. Brusel nespochybňuje právo štátov upraviť pomoc cestovkám formou poukazov. Nepozdáva sa mu však, ak legislatíva nedáva možnosť, aby si klienti vybrali, či chcú svoju zaplatenú dovolenku odložiť na iný termín, prípadne aj do inej krajiny alebo chcú vrátiť peniaze.

Možnosť rýchlej výplaty sumy investovanej do dovolenky poskytuje slovenská aj česká legislatíva len vybraným skupinám klientov, ak o to požiadajú. To môže Komisia považovať za diskriminujúce voči väčšine dovolenkárov, ktorá takú možnosť voľby nedostane.

Zdroj: Denník E

Pridaj komentár

Don`t copy text!
%d blogerom sa páči toto: